Om oss

Vi finner beste pris til deg!

SØK

Ser du etter noe?

Hjem » USA » California

Leiebil California

loading gif
Kundeservice: tlf 21 03 06 23

Fra naturparker til Hollywood - delstaten som har alt

Illustrasjon av leiebil i California

California er den tredje største staten i USA målt i størrelse og omtrent like stor som Sverige. Veisystemet er svært omfattende og godt utbygd og gaktisk er leiebil den beste måten å oppleve denne fantastiske staten på. Se også nedenfor for flere tips om å oppleve området fra bak rattet.

Leiebilportalen sammenligner over 550 bilutleieselskaper på mer ann 26.000 destinasjoner for å finne den billigste prisen for deg! Bilutleieagenter
California bilde 2

Å komme seg rundt med bil

California har et av de mest omfattende riksveisystemene i USA. Derfor er leiebil vanligvis den beste måten å oppleve området, bare vær klar over at en biltur fra toppen av California til bunnen kan ta godt over ti timer. Kystruten (State Route 1 og US 101) er både langsommere og mer svingete enn Interstate 5, og GPS-estimatene kan være unøyaktig - spesielt på Highway 1.

De fleste bilførere i California er høflige og forsiktige (selv om fartsovertredelser er utbredt), og sikkerheten og veisystemet i California er sammenlignbart med de fleste moderne land.

California bruker den amerikanske standarden MUTCD (Manual on Uniform Traffic Control Device) for å merke kjørefelt, der stiplede hvite linjer deler feltene og gule deler motgående trafikk (med én stiplet indikerer at man kan bytte felt og dobbelt hel linje indikerer). I mange byområder er kjørefeltet erstattet av såkalte Botts-prikker som gjør at man "kjenner" når man krysser gater.

Nettverket av motorveier i de store byene er ofte forvirrende og skremmende for de som er ukjent med området. Derfor er et godt kart svært nyttig. 

Merk at på enkelte freeway interchanges, er Caltrans beryktet for innlegging advance retning tegn på at ikke rette forklare hvilke baner tilsvare som ramper. I tillegg, Caltrans ikke alltid poste tegn varsling av kommende kjørefelt dråper eller fusjoner.

Disse problemene ofte resultere i besøkende gjør vill i siste liten kjørefelt fusjonerer. The 2009 nasjonale MUTCD er ment å avhjelpe dette problemet (som sett

i California og flere andre stater) av mandat for bruk av detaljerte piler på retning skilt som tydelig viser hvilke kjørefelt delt inn i nye baner på kommende interchanges, men California har ennå ikke implementert ny MUTCD standard. Derfor bør man nærme seg store freeway interchanges i California med forsiktighet.

Mile-baserte exit nummerering er for tiden pågår, men er fortsatt svært ujevn i områder; en avkjørsel nummer kan ikke merkes i det hele tatt, kan merkes på siste retningsbestemt skiltet før exit, eller kan være merket på den endelige "EXIT" sign selv hvor avkjørselen rampen skiller.

De fleste motorveier er gratis å kjøre på, men det finnes en håndfull av bomveier i Orange County, Riverside County, og San Diego. Alle større broer i San Francisco Bay Area har bomstasjoner på trafikken i bare én retning. Alle California-stasjonene har mulighet for kontant
betaling. Disse er normalt sett bemannet, men noen av de i Orange County bruker bare automater som aksepterer sedler og mynter. Alle bomstasjonene har også kjørefelt for FasTrak elektroniske betaling som kan brukes i hele staten. FasTrak er ikke kompatibel med systemet i andre stater. Kjører du gjennom en FasTrak uten å ha bompengebrikke kan dette bli svært kostbart i form av bøter.

I storbyområder, kan tilgang rampene til en motorvei har to kjørefelt, ett markert med en diamant og den andre med en trafikk signal. The diamond lane (kalt "carpool Lane") er for biler med to el

Gå til toppen